WiseGolf-kehitysryhmä 16.3. - Sähköpostimarkkinointi

1. WisePlatformin sähköpostimarkkinoinnin työkalu

Uutiskirjeet julkaisujärjestelmän kautta

Kaikki samassa järjestelmässä ideologia: Julkaisujärjestelmään ja kotisivuille toteutettuja sisältöjä voidaan hyödyntää sähköpostimarkkinoinnin sisällöntuotannossa. Miksi näin kannattaa tehdä?

  • Säästät aikaa ja helpotat työtä, kun teet markkinointimateriaalin yhteen paikkaan ja voit jakaa sitä eri kanavissa.
  • Laita sähköpostiin teaseri aiheesta ja linkki kotisivuille lukemaan artikkeli loppuun. Näin ohjaat lukijoita omaan mediaan (ja saat johdatettua heitä taas sivuillasi halutessasi eteenpäin kohti tavoitettasi) sekä saat samalla selville mitkä aiheet kiinnostavat asiakkaitasi / millaisia juttuja klikataan.
  • Pystyt kerryttämään uutiskirje / juttuarkistoa, mistä vanhojen kirjeiden aiheet löytyvät helposti. Joka kerta ei tarvitse kirjoittaa uutta artikkelia, vaan voit päivittää ja kierrättää vanhoja juttuja. Vuosi tai kaksi vuotta sitten julkaistut jutut voivat olla isolle osalle asiakkaistasi uusia.


Huom. Sähköpostiviestiin ei saa suoraan upotettua kyselylomaketta, vaan kysely pitää lisätä linkkinä.

Viestien kohdentaminen / segmentointi

Oikea viesti, oikealle kohderyhmälle, oikeaan aikaan.
Sähköpostimarkkinoinnin segmentoinnissa voi lähteä liikkeelle muutamilla yksinkertaisilla segmenteillä.

Anna lukijan päättää, mitä tietoa hän haluaa vastaanottaa.
Esimerkiksi uutiskirjeitä varten voidaan WisePlatformin tiedonkeräystyökalulla luoda räätälöity tilaussivu, jossa kontaktit voidaan jakaa jo kirjeen tilausvaiheessa ryhmiin kiinnostuksen kohteiden mukaan.

Golfeilla:

  • kurssit
  • matkat
  • kenttäinfo


Pidä postituslistat ajan tasalla. WisePlatformissa kannattaa suosia sääntöjen mukaan luotuja postituslistoja, jolloin ne pysyvät tagien perusteella ajan tasalla.
Henkilön käyttäytymisen perustella saadaan luotua esimerkiksi seuraaville ryhmille automaattisesti tageja (eli siirrettyä henkilöt sähköpostilistalle)

  • Verkkokaupasta tietyn tuotteen / palvelun ostaneet
  • Tapahtumaan osallistuneet / tapahtumalipun ostaneet
  • Tiedonkeräyslomakkeeseen vastanneet (uutiskirjeen tilaus, kyselyt, tutkimukset, ym.)


Automaatioiden lisäksi pystyy hakutyökalun avulla lisäämään henkilöille myös manuaalisesti erilaisia tageja, joiden avulla saa lisättyä henkilöitä sääntöjen mukaisille postituslistoille (esim. uutiskirjeen avaajat / klikanneet).

Pitää muistaa, että jos joku poistuu postituslistalta se ei ole pelkästään huono asia. Tärkeitä ei ole sähköpostituslistan koko vaan laatu.

Ottakaa tavoitteeksi luoda tämän webinaarin jälkeen yksi segmentti lisää.


3. Viestin sisältöön ja lähettämiseen liittyviä seikkoja

Tavoite → Suunnitelma → Testaus / Toimeenpano → Seuranta
Seurataan, että tehdyille panostuksille onnistutaan saamaan vastinetta.

Viestin aihe / otsikko


On olemassa erilaisia ”normeja” ja suosituksia, kuten ”pidä otsikko lyhyenä ja kerro aiheesta”.


Mikään ei kuitenkaan estä olemasta rajoja rikkova ja testata erilaisten otsikoiden toimivuutta omassa kohderyhmässään. Aihe voi olla myös provokatiivinen, raflaava ja poiketa normaalista. Ei kannata lukittautua mihinkään tiettyn formaattiin. Pääasia, että seuraat, millaisia otsikoita viesteistäsi avataan ja kehität toimintaa sen mukaan.

Hyvä vinkki on miettiä, että avaisitko sinä itse viestin, jossa on kirjoittamasi otsikko?

Otsikkoja voi myös A/B-testata: Jaa kohderyhmäsi kahtia ja lähetä viesti molemmille kohderyhmille samana päivänä, samaan kellon aikaan ja seuraa kumpi otsikko toimii paremmin.

Viestin sisältö

Sisältöä luodessa tulee miettiä, mikä on uutiskirjeesi tavoite. Saada osallistujia, lukukertoja / sivukävijöitä, tilauksia, tiedoston latauksia tms.
Pidä sisältö yksinkertaisena. Yhdellä kirjeellä tulisi olla vain yksi tavoite.

Uutiskirjeestä tulee löytyä jokin käskymuotoinen toimintakehoite esim. ”lataa” / ”katso” /”lue” / ”tutustu” / ”ilmoittaudu”.

Ainoa tilanne, jossa tulee mieleen jättää CTA-kehoitus pois on tunnettuuden lisääminen.

Muita tipsejä:

  • Älä käytä caps lockeja. Kukaan ei tykkää huutamisesta.
  • Tarkista oikein kirjoitus.
  • Hyvät ja aiheeseen sopivat kuvat. Mieti kuvan ja tekstin suhde, ettei katsota roskapostiksi.
  • Persointi nimen avulla
    [%first_name%] = hakee järjestelmästä vastaanottajan etunimen
    [%last_name%] = hakee järjestelmästä vastaanottajan sukunimen
  • Tärkeimpänä: Muista lähettää testiposti. Esikatsele viestisi myös mobiilissa ja testaa, että kaikki linkit toimivat.


Lähetysaika

Tutustu ja tunne kohderyhmäsi. Perinteisesti sähköpostimarkkinointi on suositeltu lähettämään siihen aikaan, jolloin vastaanottajalla on aikaa perehtyä siihen. Kuluttaja-asiakkaita on saatettu tavoitella ilta-aikaan ja yritysasiakaita toimistoaikoina. Mikään ei estä testaamasta viestien lähettämistä niin sanottujen ”parhaiden aikojen” ulkopuolella. Voi olla, että silloin viesti tavoittaakin paremmin, kun muita viestejä ei tule niin paljoa. Testaa erilaisia päiviä ja kellonaikoja ja katso, mikä sopii sinun kohderyhmällesi parhaiten.

Muita juttuja

Samaa sähköpostia ei pysty lähettämään uudelleen niille, jotka eivät avanneet

Rattaanpyörän takaa löytyy "sähköpostin aihe".