Kehitysryhmän kokous Hyvinkäällä 26.11. - Muistio

Talvikauden ensimmäinen kehitysryhmä pidettiin Hyvinkäällä uudistuneella konseptilla.
​Paikalla oli 35 osallistujaa ja etäyhteydellä 14. Tilaisuuden jälkeen oli mahdollisuus tutustua talviharjoittelumahdollisuuksiin HyviGolfin upouudessa Loungessa.

Aamupäivän WiseNetworking-tilaisuus oli menestys

Talven kehitysryhmäkokoukset muuttivat muotoaan niin, että kaikkiin tapahtumiin pääsee osallistumaan myös etänä. Asiakaskuntamme on jo niin laaja ja ympäri Suomea, että haluamme mahdollistaa osallistumisen myös kauempana toimiville. Kokouksen anti on varmasti paras läsnäoleville ja kollegoiden kanssa sparraileminen lounastauolla on olennainen lisäarvo, joten kannattaa jatkossakin tulla paikan päälle.

Toinen olennainen muutos liittyy kokouksen sisältöön. Aamupäivän järjestelmään liittyvä workshop on nyt toimialan keskeisiin asioihin pureutuva keskustelufoorumi. Keskusteluja alustaa meidän lisäksemme te eli asiakaskenttiemme edustajat sekä muut vierailevat asiantuntijat. Tällä muutoksella pyrimme kasvattamaan "viisaan verkoston" tuomaa lisäarvoa entisestään sekä saamaan pitkän aikavälin perspektiiviä järjestelmän ja sen työkalujen tuleviin kehitystarpeisiin. Mielenkiintoisina aiheina olivat tällä kertaa:

Aihe 1: Miten kasvattaa myyntiä?

Keskustelun alustajina toimivat Linna Golfin toimitusjohtaja Esa Honkalehto sekä Oulun Golfin toimitusjohtaja Petri Väänänen. Esa on myynyt urheilua yli kolme vuosikymmentä mm. pesäpallon, yleisurheilun, jääkiekon ja golfin parissa. Petri on toiminut XXL:ssä operatiivisena johtajana sekä Amer Sports Suomi Oy:ssä myyntipäällikkönä, vastuullaan mm. Salomonin myynti. Kuulimme kokeneiden myynnin ammattilaisten näkemyksiä siitä, mitä myynnin kasvattaminen vaatii ja millaisia oppeja he ovat työuriltaan saaneet. Molemmissa alustajien edustamissa golfyhteisöissä oli onnistuttu kasvattamaan merkittävästi liikevaihtoa ja asiakkaiden keskiostosta.

Nostoina alustuksista seuraavat pointit:

  • Tuotteistaminen ja kohderyhmien tunnistaminen on tärkeää.
  • Tavoiteltavien kohderyhmien valinta on yritykselle strateginen kysymys. Ei välttämättä tarvitse tarjota kaikille kaikkea!
  • Ajantasalla oleva ja jatkuvasti päivittyvä CRM-järjestelmä mahdollistaa myynnin tehokkaan kohdistamisen.
  • Myynnin paras kohderyhmä löytyy jo todennäköisesti omasta CRM-järjestelmästä, jos kontaktit kerätään sinne tehokkaasti.
  • Brändimielikuvaa vahvistetaan hyvällä palvelulla ja laadukkailla puitteilla sekä viestinnällä. Vahvan brändin avulla luodaan tarpeita yrityksen tuotteita kohtaan.
  • Kannattaa panostaa ennakkomyyntiin jo valmiiksi CRM:ssä oleville asiakkaille. Esimerkkinä tulevan kauden pelioikeustuotteiden myynti.
  • Säännöllinen viestintä CRM:n kohderyhmille lisää aina myyntiä.
  • Onnistunut yritystapahtuma poikii mahdollisuuksia uusien tapahtumien myyntiin. Myös tapahtumaan osallistuneet pelaajat ovat oivaa kohderyhmää.
  • Luodaan mahdollisuus lisämyyntiin aina, kun asiakas kohdataan. Lisämyynti on myös hyvää palvelua!
  • Hinnoittelua kannattaa miettiä kysynnän ja markkinatilanteen pohjalta.
  • Kentän kapasiteetti on rajallinen, mutta klubilla vierailevan asiakkaan keskiostosta nostamalla saadaan kehitettyä liiketoimintaa.
  • Asiakastyytyväisyyttä pitää ja kannattaa mitata erilaisin tutkimuksin säännöllisesti.


Aihe 2: Taloustiedolla johtaminen

Keskustelun alustajana oli Wisenetworkin talousjohtaja Pentti Teponoja.

Nostoina alustuksesta seuraavat pointit:

Taloushallinnon tarkoituksena on tuottaa johdolle ajantasaista ja vertailtavaa tietoa yrityksen taloudellisesta tilanteesta ja sen kehityssuunnasta. Informaation pohjalta yritys voi suunnitella ja resurssoida omaa toimintaansa.

  • Tilikartan rakentaminen mahdollisimman informatiiviseksi. Pää- ja otsikkotilien alle voi luoda alatilejä, joiden avulla voi seurata esimerkiksi myyntiä tuotetasolla tai kuluja eri toimintojen osalta. Päätilen osalta vertailtavuus säilyy ennallaan, joten alatilijä voi rohkeasti ottaa käyttöön
  • Kirjanpidon ajantasaisuuden tärkeys. Raportti, joka on 1-2 kuukautta jäljessä, on reagoinnin kannalta auttamattomasti myöhässä.
  • Informaation pitää olla helposti löydettävissä, ei keräilyä useista kanavista tai raporteilta. Raporttien kokoaminen ei saa viedä työaikaa kohtuuttomasti.
  • Tiedon jakamisen helppous vastuuhenkilöille ja hallitukselle.
  • Budjetin toteutumisen seuranta tuloslaskelmaan kuukasitasolla ajantasaisesti, jolloin poikkeamiin voi reagoida nopeammin.

Suuret kiitokset kaikille mukana olleille ja erityisesti tilaisuuden alustajille. Keskustelu oli jälleen totuttuun tapaan hedelmällistä ja viisas verkosto osoitti taas merkityksellisyytensä!


Petri Väänänen

Esa Honkalehto

Valmistuneet kehitykset

Kaikki järjestelmäpäivitykset (Uudet ominaisuudet, muokkaukset ja korjaukset) on luettavissa osoitteessa:
https://wisenetwork.fi/jarjestelmapaivitykset

Ajanvaraus

  • WiseGolf-appissa on mahdollisuus lajitella omia varauksia: menneet ja tulevat varaukset.
  • Peliliput tulevat näkyviin pelaajalle ajanvarauksen yhteyteen, jolloin voi valita listauksesta käytettävän pelilippukoodin
  • Admin-käyttäjällä on pelilipun syöttömahdollisuus varauksen yhteyessä kalenterissa
  • Monikäyttökoodin syöttö adminkäyttäjällä varauksen yhteydessä kalenterissa

Kassa

Muut


Kilpailutyökalu

Kilpailutyökalu esiteltiin kokonaisuutena. WiseGolf-asiakkaat voivat jatkossakin valita kilpailumoduuliksi joko GameBookin tai GolfBoxin. Kilpailut saa näkyviin appiin ja "kilpailut"-välilehden saa näkyviin pyytämällä tukipalvelusta.
Kilpailutyökalun kehitykset

  • Kilpailulistaus appiin
  • Aikasulun saa tehtyä tapahtumaa luotaessa ajanvarauskalenteriin, kun kilpailu luodaan. Samoin asiakkaille näkyvä kommentti on luotavissa samalla. Lisäksi tulee varoitus, jos aikasulun ajankohtaan on päällekkäisiä varauksia.

Golfbox kilpailumoduulina

  • Ilmoittautuminen ja peruutukset mahdollisia appissa (GolfBox)
  • WiseGolfiin kerätyt ilmoittautumiset muodostava Excelin, joka on helppo viedä GolfBoxiin (GolfBox)
  • Kilpailukohtainen ilmoittautuneiden määrä ja maksimimäärä on näkyvissä kilpailukohtaisesti appissa (GolfBox)
  • Maksumahdollisuus appissa, voi käyttää myös maksua paikanpäällä. Kassalle nousee listaus maksamattomista kilpailumaksuista (GolfBox)

Gamebook kilpailumoduulina

  • Ilmoittautumisten ohjaus tapahtumakalenterista linkillä Gamebookiin, johon pelaaja kirjautuu omalla Gamebook profiililla. Myös peruutukset Gamebookiin
  • Vaihtoehtosesti ilmoittautumiset, peruutukset ja maksut voi ottaa WiseGolf appiin, mutta pelaajien siirto pitää tällöin tehdä manuaalisesti
GolfBox - Sopimukset

  • Kokeiluversion saa tilattua: https://www.golfbox.net/trial
  • Ilmoitus WiseNetworkille, jos haluatte Golfboxin käyttöön
  • Vanhat Golfbox sopimukset siirtyvät WiseNetworkille. Olemme yhteydessä vanhoihin asiakkaisiin

Tulevat kehitykset

Isot kehitykset, joilla ei vielä aikatauluarviota

  • Tuloskortti appiin
  • SuomiGolf ID -tunnistautuminen
  • Walk-in ominasiuus sajanvaraukseen

Kehitysryhmän seuraava Top 3 - Äänestyksen tulokset

Äänetyksen perusteella kehitykseen menevät tulosten perusteella 1, 3 ja 4. Kakkoseksi tullut Walk-in ominaisuudet vaativat isompaa kehitystä ja sekin otetaan työn alle, mutta aikataularvoita siitä ei anneta.

  1. Appimaksun rahojen palautuminen maksajalle järjestelmään saldoksi
    Tällä hetkellä palautus tapahtuu Paytrailin kautta ja siitä muodostuu kuluja
  2. Walk-In ominaisuus ajanvaraukseen
    Caddiemaster tekee kassalla varauksen - mahdollisuus ottaa heti maksu kassaan
    Palvelee erityisesti palloränni -kenttiä
    Vaatii kehitystä enemmän (pelilippukoodi, hinnan muokkaaminen)?
  3. Saldon käyttäminen kassalla
  4. Mahdollisuus antaa "porttikielto" -kulkuoikeus, joka estää ajanvarauksen

Tulevat tapahtumat

WiseGolf kehitysryhmä To 23.1.2025 09:00 Hyvinkää
WiseGolf kehitysryhmä To 13.3.2025 09:00 Hyvinkää
WiseGolf kehitysryhmä To 10.4.2025 09:00 Hyvinkää

Talven aikana järjestetään koulutuksia verkossa sekä alueellisia WiseGolf-sparreja. Aikataulu täsmentyy myöhemmin.

Kutsut tapahtumiin lähetetään erikseen.